Bloemkool koken, is meer dan alleen het bereiden van een gezonde maaltijd, het is ook erg eenvoudig om deze groente klaar te maken.

Iedereen heeft natuurlijk deze groente wel eens gegeten, waarschijnlijk op z’n oerhollands, met aardappelen en een stukje vlees.

Er zijn echter veel meer recepten met bloemkool, en de groente kan ook rauw gegeten worden.

Bloemkool koken is erg gemakkelijk

Het koken of verwerken van bloemkool is helemaal niet moeilijk, maar je moet wel een aantal handelingen doen, en de juiste bloemkoolsoort kopen.

Allereerst is de voorbereiding erg belangrijk.

Hoewel je de hele bloemkoolkop in zijn geheel kunt koken, is het toch aan te raden om de roosje van de bloemkoolkop te snijden.

Snij de roosjes los, maar probeer niet al te lange stelen mee te snijden. De meeste smaak zit in de roosjes, die eigenlijk de bloemknop van de kool zijn. De steel kun je overigens wel meekoken en eten, maar ook wel weer een beetje afhankelijk van de bloemkoolsoort, en het land van herkomst.

Soms stinken de stronken of stelen, bijvoorbeeld bij sommige soorten die uit Frankrijk of Italië komen, bij het koken. Dat ligt vooral aan de soort die hier verbouwd wordt. Met alleen roosjes, heb je hier veel minder geur van.

Overigens is natuurlijk de bloemkool van Nederlandse bodem, doorgaans van zeer goede kwaliteit. Dus als je de Nederlandse kunt kopen, ga dan niet een paar cent besparen door een buitenlandse kool te kopen. Het smaakverlies compenseert echt de besparing niet.

Een ander voordeel, je kunt de roosjes makkelijk wassen. Dat moet je overigens altijd doen bij bloemkool koken.

BloemkoolroosjesAls de groente van de volle grond komt, bijvoorbeeld uit de moestuin, is het aan te bevelen om de bloemkoolroosjes na het wassen een tijd in koud water te laten staan, met wat zout er in. ventueel ongedierte in de groente gaat daarbij dood.

Het kleinsnijden in roosjes heeft ook gevolgen voor de kooktijd, die veel hoger is, als je de complete bloemkoolkop gaat koken.

Na het wassen kun je deze groente in ongeveer 15 a 20 minuten koken, afhankelijk hoe hard, of hoe zacht je de bloemkool graag wilt hebben. Maar kijk wel uit voor overkoken, want dan kan je een papje krijgen, dat niet meer lekker is.

Wil je de groente in een salade gebruiken, dan is vaak 5 a 10 minuten koken voldoende.

Nadat de bloemkool gekookt is, kun je de groente afgieten, en is het klaar om op te dienen, of in een ander recept te gebruiken.

Veel variatie en recepten mogelijk

Over recepten en variaties gesproken, er zijn talloze variaties denkbaar. Zelfs al bij het koken.

Want je kunt een scheutje, of wat meer, melk of suiker aan het water toevoegen. Het schijnt dat dan de kleur mooi wit blijft, maar dat kun je ook bereiken door een schijfje citroen mee te koken.

En, wil je wat een beetje extra doen, dan kun je vanzelfsprekend ook een saus na het koken toevoegen, of kruiden. Zo wordt de gekookte bloemkool vaak voorzien van een beetje nootmuskaat.

Als je de groente wilt opdienen op typische Nederlandse wijze, dus gekookt met gekookte aardappelen en vlees, ook dan kun je de bloemkool een beetje extra pep geven. Bijvoorbeeld door het, al dan niet apart, serveren met een saus. Vaak wordt dan een witte saus gebruikt, of een kaassaus.

Kortom, een erg gezonde groente, die veel variatiemogelijkheden te bieden heeft, wat je aan de diverse recepten kunt zien. En door variatie blijft de bloemkool ook een gezonde groente, die je steeds graag zult eten.

Advertentie