Bloemkool koken

Bloemkool Koken

Bloemkool koken, is meer dan alleen het bereiden van een gezonde maaltijd, het is ook erg eenvoudig om deze groente klaar te maken.

Iedereen heeft natuurlijk deze groente wel eens gegeten, waarschijnlijk op z’n oerhollands, met aardappelen en een stukje vlees.

Er zijn echter veel meer recepten, en de groente kan ook rauw gegeten worden.

Bloemkool koken of anders verwerken is helemaal niet moeilijk, maar je moet wel een aantal handelingen doen, en de juiste bloemkoolsoort kopen.

Allereerst is de voorbereiding erg belangrijk.

Hoewel je de hele bloemkoolkop in zijn geheel kunt koken, is het toch aan te raden om de roosje van de bloemkoolkop te snijden.

Snij de roosjes los, maar probeer niet al te lange stelen mee te snijden. De meeste smaak zit in de roosjes, die eigenlijk de bloemknop van de kool zijn. De steel kun je overigens wel meekoken en eten, maar ook wel weer een beetje afhankelijk van de bloemkoolsoort, en het land van herkomst.

Soms stinken de stronken of stelen, bijvoorbeeld bij sommige soorten die uit Frankrijk of Italië komen, bij het koken. Dat ligt vooral aan de soort die hier verbouwd wordt. Met alleen roosjes, heb je hier veel minder geur van.

Overigens is natuurlijk de bloemkool van Nederlandse bodem, doorgaans van zeer goede kwaliteit. Dus als je de Nederlandse kunt kopen, ga dan niet een paar cent besparen door een buitenlandse kool te kopen. Het smaakverlies compenseert echt de besparing niet.

Bloemkool koken is erg gemakkelijk

Een ander voordeel, je kunt de roosjes makkelijk wassen. Dat moet je overigens altijd doen bij bloemkool koken.

Verse Groenten

Als de groente van de volle grond komt, bijvoorbeeld uit de moestuin, is het aan te bevelen om de bloemkoolroosjes na het wassen een tijd in koud water te laten staan, met wat zout er in. eventueel ongedierte in de groente gaat daarbij dood.

Het kleinsnijden in roosjes heeft ook gevolgen voor de kooktijd, die veel hoger is, als je de complete bloemkoolkop gaat koken.

Na het wassen kun je deze groente in ongeveer 15 a 20 minuten koken, afhankelijk hoe hard, of hoe zacht je de bloemkool graag wilt hebben. Maar kijk wel uit voor overkoken, want dan kun je een papje krijgen dat niet meer lekker is.

Wil je de groente in een salade gebruiken, dan is vaak 5 a 10 minuten koken voldoende.

Nadat de bloemkool gekookt is, kun je de groente afgieten, en is het klaar om op te dienen, of in een ander recept te gebruiken.

Veel variatie en recepten mogelijk

Over recepten en variaties gesproken, er zijn talloze variaties denkbaar. Zelfs al bij het koken.

Want je kunt een scheutje, of wat meer, melk of suiker aan het water toevoegen. Het schijnt dat dan de kleur mooi wit blijft, maar dat kun je ook bereiken door een schijfje citroen mee te koken.

En, wil je wat een beetje extra doen, dan kun je vanzelfsprekend ook een saus na het koken toevoegen, of kruiden. Zo wordt de gekookte bloemkool vaak voorzien van een beetje nootmuskaat.

Pasta

Als je de groente wilt opdienen op typische Nederlandse wijze, dus gekookt met gekookte aardappelen en vlees, ook dan kun je de bloemkool een beetje extra pep geven. Bijvoorbeeld door het, al dan niet apart, serveren met een saus. Vaak wordt dan een witte saus gebruikt, of een kaassaus.

Bereidingswijzen

Zoals al geschreven is bloemkool een zeer afwisselende groente- Je kunt er eigenlijk alles mee doen wat je maar zou willen.

Je kunt een bloemkoolsalade maken, van zowel rauwe bloemkoolroosjes als van gekookte roosje. Stomen, stoven, frituren, bakken, gratineren, roerbakken, wokken, in de oven, roosteren op de BBQ, op de grillplaat of in de oven, bereiden in de airfryer, en ga zo maar door.

Bloemkool kun je zelfs verwerken in een echt Italiaanse pastarecept. En vanzelfsprekend ook als couscous geschikt.

Gezond?

Dat bloemkool een gezonde groente zou zijn, is geen fabeltje. Deze koolsoort, maar dat is ook van toepassing op andere koolsoorten, heeft een voedingswaarde die bijzonder hoog is. Daarbij moet je er dan wel aandenken dat de roosjes tijdens het bloemkool koken niet kapot gekookt wordt, want dat is meestal het probleem waardoor alle voedingswaarde in het kookvocht gaat zitten. Met andere worken zo kort mogelijk koken.

De groente heeft ook veel voedingsvezels, maar ook weer weinig calorieën. Bovendien is de bloemkool rijk aan antioxidanten en verschillende vitamines. Zoals bijvoorbeeld vitamine C. Je moet heel wat citrusvruchten eten om aan dezelfde hoeveelheid te komen.

Verder is het foliumzuur dat in de groente zit behoorlijk groot, en dat is toch voor sommige kwetsbare bevolkingsgroepen heel belangrijk. Net als overigens de hoeveelheid kalium en andere sporenelementen.

Een erg gezonde groente dus, die veel variatiemogelijkheden te bieden heeft, wat je aan de diverse recepten kunt zien. En door variatie blijft de bloemkool ook een gezonde groente, die je steeds graag zult eten.

Maar er is meer

Allereerst kennen we natuurlijk de witte bloemkool, die overal in alle supermarkten en bij de groenteboer te koop is.

Kleuren

Maar er zijn tegenwoordige verschillende soorten en kleuren bloemkool te koop.

Er is een groene bloemkool die ook wel de Romanesco genoemd wordt, met een beetje een puntig uiterlijk. Dus niet zo rond als de witte variant.

Deze variant is soms ook te koop bij de supermarkten, en bij de groenteboer.

Bij de betere groenteboer kun je ook nog de gele variant, de oranje variant en de paarse variant tegenkomen.

Dat wil zeggen dat je met deze groente ook een aardig kleurig gerecht op tafel kunt zeggen, want al deze kleuren zijn bijvoorbeeld erg geschikt voor een bloemkoolsalade.

De smaak van deze kleurvarianten is overigens nagenoeg gelijk aan de witte variant. De voedingswaarde kan wel een beetje anders zijn. De kleuren van de bloemkolen worden veroorzaakt door de antioxidanten die er in zitten. Nog meer dus als in de witte kolen. En dus kun je eigenlijk stellen, aangezien de overige voedingswaarden ongeveer gelijk zijn, dat de gekleurde bloemkolen nog gezonder zijn.

De kleur zal toch voor de meesten de reden om te kopen zijn. Het blijft immers toch wel een beetje exotisch om een bloemkoolschotel met een oranje of paarse kleur te maken.

Vers herkennen

We krijgen vaak de vraag hoe een verse bloemkool is te herkennen.

Eigenlijk is dat heel makkelijk, maar juist daardoor ook weer moeilijk. Want als er een paar zwarte of bruine plekjes op de bloemkool zitten, dan kun je het gerust nog eten.

Schraap desnoods de zwarte of bruine plekjes met een mesje er af. Je zult aan de smaak verder niet bemerken.

Wat anders is als je in de winkel bloemkolen ziet liggen waar nagenoeg alle stelen en bladeren vanaf zijn gesneden. Wanner doet een winkel dat? Juist als de kool er anders niet meer zo fris uitziet. Dergelijke bloemkolen moet je dus niet kopen.

Het beste kun je kijken of de bloemkool nog een fris uiterlijk heeft, hoewel dat bij andere kleuren dan wit niet altijd goed te zien is.

Gebakken Aardappels

Eigenlijk kun je stellen dat dat het beste advies is bij alle groenten. Ziet het er niet fris of vers uit, koop het dan niet.

Ga naar een supermarkt, of nog beter naar de groenteboer of naar de markt, en koop bij een groenteboer die je vertrouwd. Die altijd verse groente en fruit heeft. Zo’n groenteboer die hart voor het vak heeft. Des te groter is de kans dat alle dat wordt aangeboden ook daadwerkelijk vers is.

Nog enkele tips

  1. Per persoon moet je rekening houden met ongeveer 300 gram. Omdat bloemkolen natuurlijk niet altijd even groot zijn, kun je het beste rekening houden met een kwart normale bloemkool per persoon. Een kleine kool is dus genoeg voor 2 of 2,5 personen, een grote bloemkool voor 5 personen. Gebruik je bloemkoolroosjes uit de diepvries, die je eventueel zelf hebt ingevroren, hou dan dus rekening met 300 gram per persoon.
  2. Ga je gekleurde bloemkool koken dan zul je bemerken dat veel van de kleur na het koken is verdwenen. Wil je de kleur behouden dan zijn de andere bereidingswijzen dus eigenlijk beter.
  3. De bloemkoolbladeren zijn ook eetbaar, tenminste als deze goed gewassen worden en als de bladeren echt helemaal vers zijn. Je kunt de bloemkoolbladeren prima gebruiken voor het roerbakken, en ze smaken nog beter in een stamppot. De bladeren smaken iets meer naar bloemkool als de roosjes.
  4. Bewaren doe je bloemkolen in de koelkast, maar de groente is bij uitstek geschikt om in te vriezen. Zie hiertoe de pagina over invriezen. In de koelkast overigens niet in een plastic zakje. Laat de bladeren er aan zitten en in de groentebak. Houdbaar gedurende enkele dagen tot een week, maar let wel niet enkele weken. Waarom niet in een plastic zakje? De groente kan gaan broeien en daardoor de meeste gezonde elementen verliezen. Vaak is dat de reden dat er zwarte of bruine plekken komen op de bloemkool.
  5. Koop je gesneden bloemkool, al zouden wij niet weten waarom je dit zou doen, dan kun je deze enkele dagen in de koelkast bewaren. Gesneden groenten bederven eerder. Bovendien is tegenwoordig het gehele jaar bloemkool te koop in de winkel, op de markt en bij de groenteboer. Gesneden is natuurlijk makkelijker, maar ook duurder en het zal dus veel sneller bederven.
  6. De verse bloemkool uit de diepvries, die overigens ook duurder is dan verse bloemkolen, is wel een goed alternatief. Deze zakken met bloemkoolroosjes kun je maanden bewaren in de diepvries, en ook makkelijk portioneren voor het geval dat je niet alles nodig hebt. Datzelfde is overigens bij de meeste diepvriesgroenten van toepassing.

Advertentie